Hej föräldrar
Här kommer veckans rapport ifrån skolvärlden.
Vi fick en härlig dag på Tekniska museet i onsdag. Visningen 100 innovationer avslutades med en workshop där eleverna blev ställda inför ett problem som de skulle bygga en lösning till. Det var härligt att lyssna på alla fantastiska idéer som flödade. Det bor minsann en innovatör i var och en av era telningar. I klassrummet har det också pratats teknik och jobbats med fakta kring olika uppfinnare och uppfinningar. Vi har också diskuterat hur man som vanlig människa kan påverka politikers beslut på olika sätt. Ämnet kom upp i samband med den planerade förskolan som är tänkt att ligga inom vårt skolområde. Klassen samlar just nu protest listor och funderar på vad som blir nästa steg. Vi har också fortsatt vårt arbete med studieteknik i samband med Svealands landskap.
Kommande vecka inleder vi arbetet med Götaland, jobbar vidare med uppfinnare/uppfinningar, ägnar oss åt argumentation, komparerar adjektiv på engelskan samt lär oss en del engelska ord och fraser som kan vara bra att kunna om man ska shoppa.
Vi tänker starta upp med utvecklingssamtal v 46 och skickar ut en lista på tider separat. Skriv några olika alternativ på tider du kan komma och skicka tillbaka till oss så fort som möjligt. Kom ihåg att skicka tiderna till rätt person, dvs grupp Anne till Anne och grupp Marie till Marie . Vi fördelar tiderna efter principen först till kvarn. Tiderna kommer också att ligga på bloggen under en ny flik "Utvecklingssamtal".och där kan du se vilka tider som fortfarande är lediga. De skriftliga omdömena kommer ut några dagar innan samtalet med start veckan efter lovet. Läs igenom dem i lugn och ro hemma så fokuserar vi på hur vi går vidare under mötet. Precis som i våras använder vi digital dokumentation. Vi är fortfarande inte tvärsäkra på själva systemet men gör självklart så gott vi kan och förmår. Vi ber också en bön om att nätuppkopplingarna är med oss.
SMHI lovar regn så ta på gummistövlarna
Anne och Marie
Protokoll från 2012-10-15
”Rektorernas planering för övergång för nuvarande elever i åk 5 på Domarringens skola till åk 6 i Tunabergsskolan hösten 2013”
Närvarande: Hans Kvick och Lena Engebrand-Nikou, Tunabergsskolan.
Jan Karlsson och Gullevi Dahlén Johansson, Domarringens skola
Martin Price Barnombudsmannen i Uppsala
Skolgård/Lokaler
Skolornas rektorer har haft ett möte med Skolchef Lars Romanus där vi pratade om behovet av att förändra Tunabergsskolans skolgård när nu yngre elever ska finnas där. Beslutades att skolledningen på Tunabergsskolan tar kontakt med Johan Aulin för att få hjälp med alla de kontakter som behöver tas i ett sådant arbete. Domarringens skolledning sammanställer elevernas svar på de frågor de fått besvara efter besöket på Tunabergsskolan och sedan skickas sammanställningen till Tunabergsskolan. Elevernas synpunkter och önskemål är en bra grund i den fortsatta diskussionen vad gäller skolans/skolgårdens miljö.
Personal
Vilken personal som kommer att arbeta med eleverna i skolår 6 är en fråga som har diskuterats i respektive skolas samverkansgrupp. Den diskussionen kommer att fortsätta och vi diskuterade om det kanske kan vara önskvärt/lämpligt att så småningom ha en gemensam samverkan där båda skolornas samverkansgrupper ingår.
Barnkonsekvensanalysen
Resterande tid ägnades till diskussion kring skrivningarna i barnkonsekvensanalysen.
Nästa möte
22/10 på Domarringens skola
För protokollet/ Hans Kvick
Enkätsvar från elever inför flytt Tunaberg
1. Ska det bli spännande eller är du mest oroad?
Spännande/roligt spännande – oroande vet inte oroande/vill inte
52 18 2 4
Här har jag valt att inte räkna de som angett att de sökt andra skolor.
2. Vad ska bli spännande?
- Att börja på ny skola (frekvent)
- Allt (flera)
- Nya lärare (några)
- Att gå runt i klassrum
- Att få nya klassrum/inte samma rum hela tiden
- Att få nya klasskamrater, vänner (flera)
- Att gå i en skola med 9:or
- Nya klasser
- Nya ämnen
3. Om något oroar dig, vad är det? Äldre elever, utemiljön, innemiljön, lärare, annat?
- äldre, större elever (frekvent)
- inget (flera)
- att stora ska mobba mig
- nya lärare
- betyg utan de gamla lärarna
- utemiljön
- innemiljön
- skåpen
- att inte hitta
- nya lärare, gillar dom jag har
4. Vad tyckte du om utemiljön/skolgården
- så där
- den var fin/bra (flera)
- ganska bra (flera)
- lite tråkig (flera)
- inte kul
- perfekt
- tråkig
- super
- vill ha färggladare skolgård
- dålig
5. Hur vill du ha det om du fick bestämma?
- jag vet inte (många)
- att få gå hem på raster
- fler lekredskap
- en stor grus/gräsplan att spela fotboll på, gräsytor (flera)
- gå kvar på Domarringen ett år till, inte byta skola (några)
- sovmorgon två dagar i veckan
- lite större skolgård
- att man får välja kompisar
- att få ett eget klassrum
- snälla lärare
- att få ha kvar samma lärare (flera)
- att komma i samma klass som alla mina kompisar (flera)
- ha det roligt och bra
- en basket plan
6. Något annat du funderar över?
- jag undrar om lärarna får följa med (flera)
- inget jag funderar över
- nej (många)
- nej, men jag hoppas det går bra för mig
- om lärarna är stänga
- tänker ni placera oss i en klass där vi känner någon?
- vilka regler som gäller
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar